wtorek, 7 lutego 2012

Zupa serowa


Zupa z serków topionych - tania, o płynnej konsystencji, co pozwala na zapakowanie jej do termosu i zabranie do pracy. W przerwie pomiędzy jednym telefonem a drugim i wypełnianiem papierzysk wspaniale rozgrzewa, szczególnie, kiedy tak, jak u mnie szału z ciepłem w biurze nie ma.

Gotując jakiś czas temu krem warzywny, bardzo posmakowało mi dodanie do zupy podsmażonych na maśle warzyw. W przypadku tej zupy postanowiłam trochę w kwestii podsmażania warzyw poeksperymentować.

Ponieważ składniki na tę zupę kosztowały coś ok. 10 zł, dodaję ją do akcji "Obiadowanie za ostatni grosz" i "Jadłodajnia studencka", a z racji tego, że wspaniale rozgrzewa i poprawia humor do akcji II Zimowy Festiwal Zupy.

Składniki dla 4 - 6 osób:
  • 1 cebula - przekrojona na pół
  • 1 duża marchewka - pokrojona w plasterki
  • pół dużej pietruszki - również pokrojonej w plasterki
  • kawałek pokrojonego w kostkę selera
  • pół pora pokrojonego w talarki
  • 1 łyżka oliwy
  • pół łyżeczki masła
  • pęczek natki pietruszki
  • 2 zgniecione ząbki czosnku
  • 1 liść laurowy
  • 3 kremowe serki topione
  • 10 dag wędzonej szynki - pokrojonej w kostkę
  • szczypta świeżo startej gałki muszkatołowej
  • szczypta mielonego imbiru
  • szczypta curry
  • pół pokrojonej suszonej papryczki chilli - razem z pestkami - lub po prostu dużo pieprzu, żeby zupa była pikantna
  • sól - dużo, zupa chłonie sól, jak żurek
  • pieprz
  • szczypta suszonego koperku
Cebulę podsmażyć na suchej patelni, jak do rosołu, przełożyć do garnka, w którym będzie gotowana zupa.

Na patelni rozgrzać oliwę i podsmażyć na niej marchewkę, pietruszkę i selera, dodać masło oraz pora i smażyć ok. 2 min. Następnie przełożyć wszystko do garnka, dodać czosnek, natkę pietruszki, liść laurowy, zalać 1,5 l wody i gotować, aż warzywa będą miękkie. W szybkowarze wystarczy 10 min. od momentu zamknięcia. 

Gdy warzywa będą już miękkie "wyłowić" je łyżką cedzakową. Do wywaru warzywnego dodać pokrojone serki topione i na małym ogniu często mieszając, gotować, aż serki się rozpuszczą. W międzyczasie na suchej patelni podsmażyć szynkę i dodać do zupy. 

Czas na doprawianie: sól - tak, jak napisałam wyżej, trzeba jej sporo dodać, ale nie przesadzić - wiadomo, gałka muszkatołowa, curry, imbir, papryczka chilli, pieprz - ostrożnie, bo chilli jest bardzo ostre i na koniec suszony koperek. Chwilę jeszcze pogotować zupę na małym ogniu. Gotowe!

18 komentarzy:

  1. Urocze :-) Nie tylko serduszko co i melodia składników, na czele z oczywiście pysznym finałem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja sie wciaz zastanawiam: zrobic czy nie? Bo serkow topionych nie lubie, ale moze w zupie mi podejda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja serki topione mogłabym jeść tonami:)

      Usuń
  3. nie jadłam jeszcze takiej serkowej ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ludzie demonizuja zupe z serkow topionych a ja tam czasem mam na taka ochopte . Fajnie podkrecilas smak zupy imbirem i curry.

    OdpowiedzUsuń
  5. zupy z dodatkiem serków topionych są pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam dodatek serka w zupie, robię krupnik z dodatkiem serka i moja mała się nim zajada :) Pysznie Ci wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  7. zypa pyszna tylko ja daje jeszcze ziemniaki by zaspokoic głód bo bez to troche jałowa i bardziej pasuje jako przystawka i wywar robię z młodego gołąbka
    a do tego koperek, marchewka ,czosnek ,cebule w całosci tylko opalam ją nad ogniem najpierw co daje niesamowity smak serek topie i troche smietanki 18% i palce lizać polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna wersja, brzmi niesamowicie smacznie, na pewno wypróbuję:))))

      Usuń
  8. Po ile gramów mają być te serki topione?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ile mają gramów, ale ja użyłam tych standardowych serków w kostkach, te podłużne np. Hochland też mogą być, bo mają tyle samo gramów , co kostki. Na pewno nie mogą być serki trójkąciki, bo będzie ich za mało.

      Usuń
  9. Witam mam takie pytanie, "Następnie przełożyć wszystko do garnka, dodać czosnek, natkę pietruszki, liść laurowy i gotować, aż warzywa będą miękkie. ". A gotować w czym jakiś bulion czy woda i ile jej ma być? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam:) Wszystkie te składniki wrzucić do zimnej wody ok. 1,5l - jeśli wywar będzie zbyt intensywny, wtedy należy rozcieńczyć go wodą. Pozdrawiam

      Usuń
  10. Świetna Zupka na zimowe wieczory :P :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pyszna zupka na chłodne zimowe wieczory :))

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz:)