wtorek, 16 grudnia 2014

Orzechowe muffinki z migdałami



Składniki (na około 12 muffinek):




  • 2 szklanki mąki pszennej zwykłej (typ 450) - 320 g
  • 1 szklanka cukru
  • pół szklanki oleju rzepakowego
  • 1 szklanka mleka
  • 2 jajka
  • 1 łyżka kakao
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 szklanka zmielonych orzechów laskowych i włoskich
  • garść posiekanych migdałów
  • garść posiekanych wędzonych śliwek
W misce wymieszać wszystkie suche składniki, czyli mąkę, cukier, kakao, cynamon i proszek do pieczenia, dodać mleko, jajka i olej i wymieszać. Ciasto jest dosyć zwarte, więc najlepiej mieszać robotem. Na koniec dodać orzechy, migdały i suszone śliwki i znów dokładnie wymieszać. Foremki do muffinów wypełnić do 2/3 ich wysokości i piec 25-30 min. w piekarniku nagrzanym do 180 stopni(bez termoobiegu, grzanie góra-dół).

środa, 10 grudnia 2014

Święta jak w Domu. Małopolska

Dziś nieco inny wpis niż zwykle. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania małopolskich tradycji świątecznych razem z projektem Święta jak w Domu Małopolska, na stronie znajdziecie wiele inspiracji świątecznych na małopolskie świąteczne potrawy, ozdoby choinkowe itp. Projekt Święta jak w Domu powstał przy współpracy małopolskich blogerów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Małpopolskich Blogerów Kulinarnych, znanych Małopolan, członków Rady Ekspertów Marki Małopolska oraz innych osób, dla których świąteczna małopolska tradycja jest ważna. Na stronie znajdziecie również mój przepis na wigilijny barszcz czerwony z uszkami. Zapraszam Was gorąco do odwiedzenia Święta jak w Domu, tym bardziej, że czeka na Was konkurs, w którym do wygrania są czytniki ebooków Kindle 5. 



piątek, 5 grudnia 2014

Kapuśniak

Jedna z moich ulubionych zup. Dla mnie musi być kwaśna, dlatego nie płuczę kapusty, a jedynie ją odciskam z soku, którym i tak najczęściej doprawiam na końcu zupę, żeby trafić w swój ulubiony smak kapuśniaku. Zawsze robię do niej zasmażkę na smalcu, ale co tam, raz na jakiś czas można pozwolić sobie na taką rozpustę :)



Składniki na mniej więcej 6 porcji:

  • pół kilo kiszonej kapusty
  • 200 g dobrej kiełbasy
  • 1 cebula o wadze ok. 100 g pokrojona w drobną kostkę
  • 4 duże ziemniaki pokrojone w kostkę
  • 1 duża marchewka, pokrojona w plasterki lub półplasterki
  • 1 średni korzeń pietruszki pokrojony w plasterki lub półplasterki
  • sól
  • 3 liście laurowe Appetita
  • 4-5 ziaren ziela angielskiego Appetita
  • kminek Appetita(według uznania, ja lubię, więc dałam 1 łyżeczkę)
  • świeżo mielony pieprz Appetita
  • 2-3 łyżki mąki
  • smalec
Kapustę odcisnąć(można też przepłukać), soku nie wylewać, zostawić do końcowego doprawienia zupy. Kapustę przełożyć do niewielkiego garnka, dodać ziele angielskie, kminek i liście laurowe,zalać wodą, do wysokości kapusty i ugotować do miękkości. Jeśli  macie szybkowar, to od momentu zagotowania wystarczy 15 min. na małym ogniu.

Do dużego garnka włożyć pietruszkę, marchewkę i ziemniaki, zalać ok. 2 l zimnej wody, posolić i ugotować do miękkości.

Na patelni bez dodatku tłuszczu usmażyć pokrojoną w kostkę lub plasterki kiełbasę(tłuszcz, który wytopi się z kiełbasy powinien w zupełności wystarczyć do podsmażenia cebuli, jeśli nie dodać trochę klarowanego masła lub smalcu), dodać cebulę i usmażyć ją na złoty kolor. 

Gdy kapusta i warzywa będą miękkie, połączyć je ze sobą, dodać usmażoną kiełbasę, wymieszać, posolić, popieprzyć i gotować na niedużym ogniu ok. 20 min. Na patelni rozgrzać łyżkę smalcu, dodać mąkę, zasmażyć na złoto, dodać ok. pół szklanki zimnej wody, dokładnie rozprowadzić zasmażoną mąkę, jeśli będzie zbyt gęsta dodać jeszcze trochę wody i dodać zasmażkę do zupy i energicznie ją w niej rozprowadzić. Jeśli zrobią się kluchy to trzepaczką lub rózgą się ich pozbyć. Całość zagotować i jeśli trzeba doprawić sokiem z kiszonej kapusty. Gotowe! Najlepsza jest na dugi dzień, kiedy smaki się ze sobą "przegryzą".

czwartek, 4 grudnia 2014

Kanapka z jajkiem sadzonym i grillowaną cukinią



Uwielbiam jajko sadzone w kanapce. Cukinia grillowana, to coś co mogę jeść o każdej porze dnia. A kiedy zaczynam dzień taką kanapką, to nic mi już go nie zepsuje :)



Składniki na 1 kanapkę:

  • dwa plastry cukinii o grubości ok. pół cm
  • 2 kromki ulubionego chleba
  • 1 jajko
  • serek śmietanowy do smarowania pieczywa
  • kilka listków rukoli
  • cienki plaster sera Cheddar
  • sól
  • świeżo mielony pieprz Appetita
  • 1/4 łyżeczki kuminu
  • pół łyżeczki oliwy
Cukinię wymieszać z solą, pieprzem, oliwa i kuminem i odstawić na 15 min. (Najlepiej przygotować ją dzień wcześniej wieczorem.)  Następnie upiec na patelni grillowej lub usmażyć na niewielkiej ilości tłuszczu.

Kromki chleba podpiec na patelni. Jajko usmażyć na dobrej patelni bez tłuszczu lub na niewielkiej ilości masła, tak, aby żółtko nadal pozostało płynne. 

Kromki posmarować  serkiem śmietanowym, ułożyć na nich plastry cukinii, jajko, Cheddar i rukolę, zamknąć. Gotowe!


środa, 26 listopada 2014

Kurczak z kapustą pak choi



Składniki na 4 porcje:

  • 400 g piersi z kurczaka pokrojonej w paski
  • 60 g cebuli pokrojonej w piórka
  • 2 drobno posiekane ząbki czosnku
  • garść grzybów mun
  • 120 g czerwonej papryki pokrojonej w paski
  • 1 łyżeczka posiekanego świeżego imbiru
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • 1 łyżeczka sosu rybnego
  • 1 łyżeczka pasty cytrynowej
  • pół łyżeczki cukru
  • sól
  • olej kokosowy lub rzepakowy
  • ewentualnie garść uprażonych orzeszków ziemnych do posypania

Grzyby mun moczyć przez 15 min. w zimnej wodzie. Następnie wyjąć je z wody i pokroić w paski.

Mąkę kukurydzianą wymieszać z sosem sojowym, sosem rybnym, cukrem i 2 łyżeczkami zimnej wody. Odstawić.

Na patelni rozgrzać łyżkę oleju wrzucić kurczaka i smażyć często mieszając przez 2 min. na dużym ogniu. Zdjąć z patelni, odstawić. Znów rozgrzać łyżkę oleju, wrzucić czosnek, imbir i pastę z trawy cytrynowej, przesmażyć minutę, dodać cebulę, zeszklić, następnie dodać grzyby mun i smażyć wszystko przez 4 min., cały czas mieszając, na dużym ogniu. Dodać kapustę i paprykę i cały czas mieszając, smażyć ok. 4 min. Na koniec dodać mąkę kukurydzianą, wymieszaną z sosem sojowym, sosem rybnym, cukrem i wodą, zagotować. Podawać od razu z makaronem ryżowym, makaronem chow mein lub ryżem. Gotowe! Całość można posypać uprażonymi na suchej patelni orzeszkami ziemnymi.



wtorek, 25 listopada 2014

Smażona miruna z sosem pietruszkowym



Wielka niespodzianka od TESCO - koszyk pełen produktów i zaproszenie do konkursu dla blogerów. Zadzwonił pan kurier, że paczkę ma dla mnie. Zdziwienie, bo byłam raczej pewna, że niczego nie zamawiałam, więc zadzwoniłam do Paszczaka, z pytaniem, czy On coś wie. A Paszczak na to, że tak i owszem, ktoś ma mi paczkę przysłać :) No i przyszła niespodzianka od TESCO, cała "fura" produktów, między innymi czosnek niedźwiedzi, laska wanilii, makaron oraz wiele innych, a także naczynie żaroodporne Pyrex. 

Do przygotowania ryby i dodatków do niej wykorzystałam prezenty od TESCO no i oczywiście naczynie żaroodporne. 




Składniki:
  • 4 filety z miruny
  • 1 kg ziemniaków pokrojonych w łódeczki
  • olej rzepakowy do smażenia ryby (mniej więcej 2-3 łyżki)
  • 2 łyżki mąki kukurydzianej
Sałatka:
  • 2 garści rukoli
  • 1 duży burak, ugotowany w mundurku i pokrojony w drobną kostkę
  • 1 jabłko pokrojone ze skórką w drobną kostkę
  • pół łyżeczki drobno posiekanej czerwonej cebuli
  • 4 suszone pomidory w oleju pokrojone w kostkę
Marynata do ryby
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • pół łyżeczki czosnku niedźwiedziego
  • 1 łyżeczka musztardy
  • sok z jednej cytryny
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • 1 przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku
  • sól i pieprz
Do ziemniaków:
  • pół łyżeczki kuminu
  • 100 ml białego półwytrawnego wina
  • 1 łyżka miodu
  • sól i pieprz
Sos pietruszkowy:
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki
  • 1 cebula o wadze ok. 80 g pokrojona w drobna kostkę
  • 100 ml białego półwytrawnego wina
  • 150 ml śmietanki słodkiej 30%
  • 1 łyżka masła klarowanego
  • sól i pieprz
Sos do sałatki:
  • sok z 1 pomarańczy
  • 1 łyżeczka musztardy czeskiej
  • 1 łyżeczka miodu
  • 2 łyżki oliwy extra vergine
  • sól i pieprz
Wszystkie składniki marynaty wymieszać ze sobą, włożyć do niej filety miruny i odstawić. Czas marynowania to czas, kiedy będą piekły się ziemniaki.

Ziemniaki włożyć do naczynia żaroodpornego, wlać wino, wsypać kumin, dodać miód, sól, pieprz i wszystko dokładnie wymieszać. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni i piec do miękkości. Mniej więcej 40 min. lub dłużej, zależy od gatunku ziemniaka.




W międzyczasie, gdy ziemniaki się pieką, przygotowujemy sos do ryby. Na patelni rozgrzać masło, zeszklić cebulę, dodać wino, gdy alkohol odparuje dodać śmietankę, zagotować, doprawić solą i pieprzem, dodać pietruszkę, wymieszać, zagotować i od razu po zagotowaniu zdjąć z ognia. 

Wszystkie składniki sosu do sałatki umieścić w małym słoiczku, zakręcić go i potrząsając wymieszać sos tak, aby powstała gładka emulsja. Wszystkie składniki sałatki połączyć ze sobą i z sosem bezpośrednio przed podaniem.

W misce wymieszać mąkę kukurydzianą z wodą, tak, aby uzyskac konsystencję ciasta naleśnikowego. Gdy ziemniaki będą już gotowe, wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i zabieramy się za rybę :) Pamiętajcie, żeby nie ściągać skóry z miruny, bo się Wam rozpadnie/ Filety wyjąć z marynaty zanurzyć w mące kukurydzianej wymieszanej z wodą i smażyć na rozgrzanym oleju rzepakowym po ok. 8 min. z każdej stron, tyle, żeby "panierka" przybrała złoty kolor. Podawać z ziemniakami, ciepłym sosem pietruszkowym i sałatką z rukoli i buraka. Gotowe!



piątek, 21 listopada 2014

Olej lniany i olej rzepakowy od Vis Natura

Witajcie Kochani. Dziś będzie nieco inny wpis. Będzie o olejach, które jakiś czas temu dostałam w prezencie od firmy Vis Natura za pośrednictwem portalu urodaizdrowie.pl. W każdej kuchni znajdziemy jakiś olej roślinny, najczęściej olej rzepakowy lub słonecznikowy. Nie inaczej jest u mnie, ale oprócz tych wymienionych od pewnego czasu pojawiają się w kuchni Paszczaków również inne mniej popularne oleje, jak np. arganowy, kokosowy. I oczywiście stale obecna jest oliwa zarówno extra vergine, jak i ta z wytłoczyn. Jeśli nadarza się okazja do spróbowania nowego oleju, zawsze jesteśmy za :)




Obydwa oleje mają piękny złoty kolor, rzepakowego używaliśmy do smażenia i na zimno, a lnianego tylko na zimno. dla mnie olej lniany to strzał w dziesiątkę. Na początku trzeba przyzwyczaić się do nowego smaku. Olej lniany jako składnik vinaigrette, cudownie wybija jego smak, nadając sałatce nowy wymiar, smakuje inaczej niż z oliwą, ale równie smacznie, a poza tym olej lniany nie jest tak wyrazisty jak oliwa, więc nie dominuje w sałatce, jak to się czasem zdarza w przypadku oliwy.  Często używałam go też do skropienia makaronu, co dodatkowo uzupełniało smak. Nie wszystko co gotuję umieszczam na blogu, ale kilka dań, gdzie użyłam oleju lnianego znalazło się tutaj(farfalle z surimi, papardelle z sosem z rukoli, sałatka z buraka i kurczaka).



Jeśli chodzi o olej rzepakowy od Vis Natura, to smak ma zdecydowanie głębszy niż większość olejów rzepakowych dostępnych na rynku, ale w żaden sposób nie jest to wyczuwalne w przypadku smażenia. Pamiętajcie o tym, ze olej rzepakowy ma znacznie wyższą temperaturę dymienia, niż np. oliwa(tak chętnie używana do smażenia, sama jeszcze niedawno używałam całe litry oliwy do smażenia), co oznacza, że trudniej jest go przegrzać. 

Oleje roślinne są dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które niezbędne są do:
  • budowy błon komórkowych
  • właściwego transportu lipidów
  • prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu
  • wpływają na stan skóry
  • powstają z nich hormony tkankowe, 
  • obniżają poziom cholesterolu we krwi, zapobiegając miażdżycy
  • zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu
  • zapobiegają zakrzepom krwi w naczyniach krwionośnych*
Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe dzieli się na jadnonieasycone, których źródłem są oliwa, oleje i orzechy oraz wielonienasycone Omega 6, które znajdziemy w olejach, nasionach i orzechach oraz Omega 3, które również występują w olejach, orzechach i nasionach, a także w tłuszczu ryb. Więcej o dobrych dla nas właściwościach kwasów Omega 3 i Omega 6 możecie poczytać tutaj i tutaj. Nie ma sensu, żeby powtarzała tutaj, to, co już jest napisane wszędzie. 

Olej rzepakowy od Vis natura zawiera 10% kwasów Omega 3, a olej lniany 52% tychże kwasów, czyli obydwa są mega zdrowe. 

Podsumowując, moja ocena olejów od Vis Natura jest pozytywna. Olej lniany to mój faworyt głównie za jego smak, nie wspominając o wartościach zdrowotnych. Plus za ciemne butelki, które chronią oleje przez zepsuciem, plus za pełną naturalność, mały minus za brak pełnej informacji o wartościach odżywczych produktu na opakowaniu. 

*A. Gulgowska, Dietetyka. Kurs podstawowy, Łódź 2013.

środa, 19 listopada 2014

Domowy majonez



Mimo tego, że na rynku mamy mnóstwo marek majonezów, od czasu do czasu warto zrobić go sobie w domu, smak i kolor zupełnie inny. Mnie domowy majonez kojarzy się z uroczystościami w domu rodzinnym, kiedy to dawno temu, jak jeszcze nie było takiego wyboru majonezów w sklepach, mama (aczkolwiek niechętnie) robiła domowy majonez do sałatki jarzynowej lub do jajek w majonezie.
Wydawać by się mogło, że zrobienie majonezu to super prosta sprawa - ot jajka,olej i gotowe. A tymczasem okazuje się, że trzeba mu poświęcić dużo uwagi i traktować niezwykle delikatnie, inaczej strzeli focha i się zwarzy i całą zabawę trzeba zaczynać od początku. Dlatego też przed przystąpieniem do kręcenia domowego majonezu należy zaopatrzyć się w zapas jajek i oleju. Jeśli Wam wyjdzie za pierwszym razem, to potem nic tylko jajka w majonezie od razu zrobić i zapomnieć o kupowaniu przez jakiś czas oleju. Ja do swojego majonezu wybrałam olej rzepakowy nierafinowany i niefiltrowany, który odpowiada mi  pod względem smakowym, poza tym ma piękny złoty kolor, ale można spokojnie użyć najzwyklejszego oleju rzepakowego. Majonez najlepiej kręcić robotem planetarnym, ale malakser, blender, czy wreszcie najprostszy mikser też się nada. Oczywiście można też ręcznie :)


WAŻNE: 
  • wszystkie składniki muszą mieć tę samą temperaturę,
  • żółtka muszą być bardzo dobrze oddzielone od białek
  • na początku olej trzeba dodawać naprawdę po kropelce, nie ma co się śpieszyć i wlać od razu większą ilość, bo się zwarzy i trzeba będzie zaczynać od nowa; tak, że w przypadku majonezu naprawdę jest wskazana cierpliwość.


Składniki:

  • 3 żółtka
  • 320 ml oleju rzepakowy
  • musztarda Dijon
  • sok z połowy cytryny
  • sól
Żółtka rozbełtać na niskich obrotach, dodać dosłownie kilka kropel oleju i mieszać na najwyższych obrotach, jak olej ładnie się wymiesza żółtkami, dolewamy kolejne kilka kropel i znów, jak się wszystko wymiesza, dolewamy tym razem po łyżce i tak cały czas zwiększamy ilość dolewanego oleju, aż do jego wyczerpania. Nie można wlać np. pół szklanki na raz i to jeszcze chlustem. Wlewamy powoli, delikatnym strumieniem i patrzymy na konsystencję majonezu, jak się olej nie rozwarstwia, wlewamy znów trochę. Nie można mieszać za długo bo zgęstnieje za bardzo i będzie konsystencją przypominać bardziej masło niż majonez :) Na końcu dodać sok z cytryny, wymieszać na najmniejszych obrotach, doprawić solą i musztardą i znów na najmniejszych obrotach wymieszać. Gotowe!


piątek, 14 listopada 2014

Cukinia z mozzarellą zapiekana w sosie pomidorowym





Proste, w miarę szybkie. Łączy w sobie to, co lubię. Jest taką trochę łatwiejszą wersją lasagne i parmigiana. Szybsza niż moja ulubiona lasagne bolognese i dużo lżejsza, zarówno jak lasagne jak i ubóstwiana przeze mnie parmigiana, no i dużo tańsza :)

Składniki na 4 porcje:

  • ok. 550 g cukini
  • 1 cebula o wadze 100 g posiekana w kostkę
  • 200 g mozzarelli (nie w kulce, ale takiej jak na pizzę)
  • 2 puszki pomidorów krojonych bez skórki*
  • 2 posiekane ząbki czosnku
  • 50 ml wina(jakie tam macie pod ręką)
  • pół łyżeczki kuminu
  • pół łyżeczki suszonego oregano
  • sól i pieprz
  • oliwa z oliwek(nie musi być extra vergine, bo i tak idzie do smażenia)
  • 1 łyżeczka cukru
*ja użyłam dwóch słoików domowych pomidorów

Cukinie pokroić w plastry o grubości pół centymetra. Przełożyć do dużej miski, dodać kumin, posolić i popieprzyć, dodać łyżkę oliwy i dokładnie wymieszać. Odstawić na 15 min. 

Na patelni rozgrzać dwie łyżeczki oliwy, dodać cebulę i czosnek i często mieszając, smażyć ok. 8 min. Dodać wino, zamieszać, odparować alkohol, dodać pomidory, cukier i oregano i zamieszać. Doprawić solą i pieprzem i gotować na małym ogniu 15 min. Następnie całość zmiksować na gładki sos.

Plastry cukinii upiec na patelni grillowej lub na zwykłej patelni na niewielkiej ilości oliwy.


Naczynie do zapiekania posmarować cienką warstwą oliwy. Na spodzie naczynia ułożyć plastry cukinii, następnie polać jej sosem pomidorowym(ok. 2 łyżki) posypać mozzarellą i tak okładać warstwy, az do wyczerpania składników. Przy czym ostatniej warstwy nie posypywać mozzarellą.

Piec z piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 30 min., następnie wyjąć, posypać mozzarellą i wstawić do piekarnika i znów zapiekać, aż mozzarella się roztopi. Gotowe!


wtorek, 11 listopada 2014

Zaproszenie na Restaurant Day 2014 w Krakowie




15 listopada w godzinach od 13:00 do 17:30 blogerzy kulinarni zgromadzeni wokół Stowarzyszenie Małopolskich Blogerów Kulinarnych zapraszają na Restaurant Day w Jadalnia

Przygotujemy dania pełne pasji i smaku. Dania jesienne. 


Ja przygotuję ciasto marchewkowo-orzechowe i tarte z gruszkami. Pomimo, ze ani ja ani Paszczak nie będziemy mogli wziąć czynnego udziału w imprezie, dania dostarczymy, a dziewczyny ze SMBK już o Was zadbają. 

Menu dla Was przygotują i wyserwują autorzy następujących blogów:





MENU:

PRZYSTAWKI
Tarta wytrawna 

Sałatka z melona z kurczakiem i sosem z musztardy francuskie
j
Daktyle pieczone w boczku ( 3szt)

Chleb + pasta do niego  ( bezpłatnie )


ZUPY
Zupa ostra soczewicowa z pomidorami
ZupA krem z dyni z imbirem, chili, mlekiem kokosowym  

Zupa pomidorowa z ginem
  
DANIA GŁÓWNE
Filety z kurczaka a la saltimbocca z szałwią i szynką parmeńską z łuską z plastrów ziemniaków na wierzchu , podawane z sałatką

Filet z dorsza w sosie maślano-cytrynowym na purée z groszku z karmelizowaną marchewką
Gulasz wołowy + kasza+ ogórek kiszony
Kaszotto burakami i kozim serem 

Papardelle z pesto ziołowo-orzechowym 


DESERY 

Tort dyniowo orzechowy 

Babeczki kruche z nadzieniem szarlotkowym podawane na ciepło z sosem karmelowo- cynamonowym i jogurtem greckim

Tarta z gruszkami 

Ciasto marchewkowo-orzechowe